Introducing a new column: The Ramblings of Kozel Nenavist, CP Goat of the Forest

The stars have aligned and the time is ripe for some new blood to spill forth from YTiMS. For you dear readers — introducing ground breaking columnist Kozel Nenavist! The provocative, truthful and eye-opening ramblings of this hateful semigoat are sure to send you on a journey back and beyond. Soon to be available in English as well as Swedish. But I’ve talked to much now, and I’ll give it over to Kozel Nenavist! Enjoy!

Från Egypten till Under the Sign of the Black Mark – geten som symbol och ideal

”The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe. If you try it, you will be lonely often, and sometimes frightened. But no price is too high to pay for the privilege of owning yourself.” 

Min fascination för getter började redan när jag som 9-åring besökte Skansens barnzoo, en inrättning som erbjuder den framtida krigargenerationen en möjlighet att bekanta sig med vanliga svenska husdjur såsom får, grisar, någon form av mindre hjort och inte minst getter. Jag blev närmast hypnotiserad av den lilla killingen jag träffade och satte mig prompt ned framför den och sa ”Hej!”. Den svarade naturligtvis inte, dock var den avmätta blicken jag fick på något sätt avgörande för min framtid. Den blicken beskrev exakt vad jag senare som ond tonåring skulle finna inom den sk ”extrem-musiken”. CP Goat of the Forest, in his fancy leopard robe.

Resan började helt otippat med något så oskyldigt som KSMBs ”Sardjent Pepper”. Man kan argumentera att detta saknar relevans när det gäller getter men anledningen till att jag tar upp detta band är att det var det första jag hörde som fick mig att inse att man så att säga kan röra sig utanför de gängse musikaliska ramarna. Efter en del käbbel med klassiska band som GBH, UK SUBS, KENT AGENT och så vidare landade så dock mina labbar en vacker vårdag på något helt nytt i skivbacken: BATHORY.

Fascinerad av omslaget på vad vi numera känner som ”Gula Geten” ”köpte jag blint” för att citera en viss hatisk pastor. Avlyssnandet blev omvälvande. Gula Geten snurrade mer eller mindre konstant i flera veckor och öppnade upp för en helt ny horisont. Senare följde alla 90tals-klassiker som ULVER, ABRUPTUM, EMPEROR och naturligtvis VED BUENS ENDE. ”Tiden går / klockan slår” för att tala med TVÄRNITAD och Gula Geten glömdes mer och mer bort, men något stannade i det onda tonårssinnet: tanken på geten som symbol och mål.

Nu till Egypten, och Kina. Geten som djur har länge ansetts besitta närmast magiska förmågor och ofta varit föremål för dyrkan. Som en parentes kan nämnas att 2015 i den kinesiska nyårstraditionen kommer att vara ”getens år”. Hur som, jag svamlar. I alla fall: geten blev redan tidigt ett föremål för avgudadyrkan och kom senare även att representera ”det andra”. Det kinesiska ordet för get, exempelvis, är något i stil med ”avvikande får”. Just så har geten betraktats genom historien och blev således inom de abrahamitiska religionerna något som representerar det avvikande. Steget var sålunda inte långt till att göra de små getterna (med sina söta små ansikten) till representanter för onda krafter, demoniska, om man så vill. Därför Baphomet – min favoritdemon alla kategorier.

Baphomet dyker upp i alla möjliga sammanhang, inte minst på skivomslag. Varför just Baphomet? För att hen representerar just det riktigt trve black metal vill vara – det avvikande, det man inte riktigt vet var man har och en sund motvilja mot konsensus och kollektiv. Baphomet är både get och demon samtidigt! Hen är både kvinna och man samtidigt, och dessutom både ond och god på samma gång. Baphomet hjälper ibland, stjälper ibland och är ständigt fullständigt oberäknelig. Dessutom är Baphomet ruskigt häftig med sina horn och getögon.

– Anders Mogren

Leave a comment

Filed under Kozel Nenavist

Leave a Reply

